BRUGT TVANGSBLANDER? DIN GUIDE TIL ET GODT KØB

En SoRoTo® maskine, der bliver passet på, kan holde i flere årtier. Læs her, hvordan din brugte tvangsblander bliver pengene værd.maskinen til salg er værd at tage med hjem?

Når vores SoRoTo® maskiner bliver rengjort jævnligt, justeret og sliddelene udskiftet, kan de holde længe. Stort set alt kan udskiftes ved behov. Men der er selvfølgelig forskel på, om maskinen skal have et par nye hjul eller en hel gearkasse - både når det kommer til besvær og økonomi.

Derfor er det fint, at købe brugt. Men du ved ikke altid, hvordan sælger har behandlet sin maskine.

Derfor giver vi dig her en udtømmende guide til, hvad du skal være opmærksom på, når du vælger en brugt maskine.

Det gode køb

Kontakt altid sælgeren, så du kan få flere detaljer og information, det er ikke nok med et par ord på annoncen. Billeder og video er altid godt, ligesom du skal se maskinen fysisk. Det giver dig mulighed for at teste funktioner og  “sparke dæk”, inden du køber.

Få altid en kvittering på maskinen, så kan du både se dens alder samt sikre dig, at den ikke er stjålet.

Inden køb, skal du se på:

  • Maskinen i brug
  • Motorværnet
  • Gearmotoren og kondensatorerne
  • Sikkerhedskontakten
  • Blandekarret
  • Blandearmene
  • Svejsninger

 

Kører den?

Tjek maskinen, kan den tændes og køre?
Prøvekør med vådt grus eller andet tungt materiale i karret. Skramler eller lugter den?
Kan maskinen slet ikke tænde, så tjek: Min tvangsblander vil ikke starte…

Kører maskinen uden mærkelige lyde fra motorværn/motor eller lugt fra kondensatorerne, så er de elektriske komponenter i orden.
Er du i tvivl, så ring til os

 

Fungerer spændstifterne?

Drejer blandearmene rundt, som de skal?

Er det en 240V blander, (40-120L) så løft blandearmene op, så du kan se, om spændstifterne sidder, som de skal.

               

Udgangsakslen på en 240V-blander.

 

På de ældre maskiner er der 2 spændstifter, mens der er 4 på de nye. Spændstifterne bøjer eller knækker, hvis blandearmene møder særlig stor modstand. På den måde lider gearene ikke overlast - så de i værste tilfælde knækker.

 Hvis der kun er 2 spændstifter på din udgangsaksel, kan du nemt bore ud til flere spændstifter. Du kan godt klare dig med to, men de holder bedre, hvis der er flere. I de nye blandearme er der altid 4 huller.

Se, hvordan du skifter spændstifter

 Hvis spændstifterne er, som de skal være – eller du har med en 400V-maskine at gøre (som ikke har spændstifter) - og du kan alligevel kan dreje blandearmene rundt med hånden, så er det enten, fordi udgangsakslen ikke hæfter nede i gearene, og de altså er knækket eller blot fordi, noten er faldet ud.

Ring ind og få hjælp af vores tekniske eksperter.

 

Motorværnet

Motorværnet er den sorte boks på siden af gearet, hvor du tænder og slukker. Det er også her, du tilslutter strømmen. Det er vigtigt, at det virker, og det består af en termosikring og et decideret motorværn.

Termosikringen sørger for, at maskinen slår fra og slukker, hvis den af en eller anden grund overbelastes. Eksempelvis, hvis der ikke er ampere nok på sikringen, hvis kablet er for langt, ikke rullet ud fra tromlen, eller hvis noget sidder i klemme mellem blandearm og kar. Så kæmper maskinen nemlig for at få blandearmene med rundt.

 

          

 

Motorværnet er en integreret enhed, så det købes ”all inclusive”, som du ser det ovenfor.

 

Sikkerhedskontakten

Sikkerhedskontakten skal virke, for den er et lovkrav og garanterer din sikkerhed.

Når gittertragten løftes og giver adgang til blandekarret, skal sikkerhedskontakten slå maskinen fra, så den slukker – det beskytter dine fingre og andet fra at komme i klemme mellem kar og skovle. Virker den ikke, kan det ofte være nok med en justering.

Se, hvordan du justerer sikkerhedskontakten

Der findes to former for sikkerhedskontakter den gamle med en trykknap og den nye med en svingarm. Det er nemt både at skaffe og montere gamle og nye sikkerhedskontakter.

 

Sikkerhedskontakten. Den gamle (tv) og den nye (th).

 

Gearmotorerne og kondensatoren

Gearmotoren er tvangsblanderens hjerte, og kondensatorerne sørger for, at den kører, gør det korrekt – og bliver ved med at køre. SoRoTo® gearmotoren er nøje udviklet med henblik på maksimal effekt og minimal belastning - på strømnettet, miljøet og pengepungen.

  • Startkondensatoren (100-125 uF) sætter fut i motoren.
  • Driftkondensatoren (25/40 uF) sørger for, at motoren bliver ved med at køre.
  • Fasekondensatoren (20 uF) garanterer, at de andre kondensatorer holder sig i gang.

(På nogle af de ældre maskiner, har kondensatorerne andre Mikrofarad-benævnelser (uF). Send os et billede, hvis du er i tvivl.)

OBS. 400V-modellerne har IKKE kondensatorer. Til gengæld har de en fasevender, som kan give bøvl, hvis man ikke husker den.

Se, hvordan du tjekker og justerer fasevenderen

Det er en god idé at tjekke kondensatorerne for buler, lugt eller lignende. Hvis de er deforme eller lugter SKAL de udskiftes, for ellers risikerer de at gøre mere skidt end gavn. Det er let at skifte en kondensator, der sidder uden på motoren.

Kondensatorerne har været placeret forskellige steder i tidens løb.

Skriv til os. Vi hjælper med, hvilken du skal bruge.

GEARMOTOREN

Gearene er det øverste stykke, der fæstner oppe i udgangsakslen.

Motoren er nedenfor. Kondensatorerne er de sorte rør, der sidder på motoren. På nogle af de ældre maskiner sad kondensatorerne på indersiden af motoren.

 

Tjek, at blanderen har samme data, som en ny maskine. Hvis maskinen er lavet om, kan det være svært at finde reservedele til den.

Spørg også sælgeren, hvor mange Volt maskinen kører på, og hvor mange kilowatt dens output er på m.m. Du kan finde og printe datablade på hjemmesiden under de forskellige størrelser blandere (se billedet) – så kan du krydstjekke og sikre dig, at alt er, som det bør være.

Svejsninger og justeringer

Holder karret tæt? Følger blandearmene sider og bund?

Hvis maskinen er blevet misligholdt, banket ren, eller hvis noget har siddet i klemme mellem blandeskovle og blandekar, kan karret blive deformt, svejsninger kan gå op, og malingen skalle af.

 

Blandearme og blandekar

Blandearmene kan justeres, og du kan udskifte dem enkeltvis. Støder de på karret eller er godt slidte, er det ikke det store problem. Men det er altid en god idé at tjekke, om der er en synlig grund til, at de er slidte eller skæve.

 

Rengøring

Det er ikke klogt at spare på rengøringen. Det bliver i så fald sværere og sværere at få maskinen ren. Samtidig bliver sliddet på blandearmene meget mindre, når karret er rent, og de holder derfor længere.

Oftest slides blandearmene, fordi de støder på hærdet materiale i karret – eller fordi blandekarret er blevet deformt. Det sidste kan skyldes, at maskinen er væltet eller den er blev rengjort ved at banke en hammer på karret.

Se, hvordan du renser din tvangsblander

 

Hvis der er blevet blandet stenholdigt materiale med stålskovle, kan skovlene og karret selvfølgelig også tage skade.

Se, hvilke blandearme du skal bruge hvornår

 

KVALITETSBLANDINGER kræver optimale forhold, og her er rene, veljusterede blandearme vigtige – nøjagtigt ligesom et blandekar, hvor sider og bund er holdt rene fra gamle, hærdede blandinger.

ANDET


Olie

Maskinen skal ikke mangle olie. Når vi sender den ud af døren, er den fyldt til ”livstid”, men hvis den ved en fejl bliver vendt på hovedet, kan den spilde olie. Heldigvis er det let at fylde nyt på.

Se, hvordan du skifter olie på din tvangsblander

 

I tvivl om din maskinens alder...

På pladen til højre for motorværnet (hvor serienummeret også står), står al maskinenes data, blandt andet færdigmeldingen.

 

Reservedele

Vi innoverer hele tiden på vores maskiner. Både på grund af EU-restriktioner og påbud men særligt fordi, vi gerne vil være på forkant med branchens udvikling og de nye muligheder. Vores mål er hele tiden at gøre dit arbejdsliv nemmere.

Vi vil gerne gøre det let at bruge din maskine i mange år, selvom diverse sliddele undervejs skal udskiftes - derfor passer nye dele også på gamle maskiner. Du kan eksempelvis købe reservedele til ældre SoRoTo® Tvangsblandere i dit lokale byggemarked.

Tjek evt. vores FAQ eller ring til os, hvis du er i tvivl om, hvilke dele du skal bruge.

 

Brug for et SoRoTo® eksperttjek?

På vores værksted i Glostrup, kan du sende din maskine ind til vores eksperter. Her tjekker vi den helt igennem og fortæller dig, hvad der skal til for, at den bliver tip-top igen.

Læs mere om reparationer på vores Kontaktside

 Er du så heldig, at du har fundet en blander, der stadig er under garanti, må du endelig ikke åbne op for nogle af de elektriske komponenter – for så gælder garantien ikke mere.

 

DOWNLOAD LISTEN I KORT VERSION HER

 


 

CE-RESTRIKTIONER

Hvis maskinen er købt som en ældre sag, er CE-restriktionerne ikke nødvendigvis være de samme.

Som udgangspunkt, skal der være sikkerhedsgitter i top (låget/gittertragten) og bund (CE-gitter ved slisken). Restriktionerne har ændret sig gennem tiden – især igennem ’90erne, skete der en del – og senest i 2017, kom der nyt CE-gitter.

Hvis du er i tvivl, om din maskine overholder de gældende regler, så tag fat i ArbejdstilsynetBAMBUSBFA eller andre med ekspertise på området.